Kategorie

Niedobór witaminy D wśród Polaków

niedobór witaminy D

W okresie wiosennym powszechnie występuje niedobór witaminy D. Po mroźnej porze roku nie mamy witamin, a najprostrzym sposobem jest teraz ekspozycja na światło słoneczne.

Najefektywniejsza synteza witaminy D zachodzi przy zakresie długości fal UVB pomiędzy 295 a 300 nanometrów po przynajmniej 15 minutach przebywania na słońcu. Niestety, w Polsce przez kilka miesięcy synteza ta nie odbywa się wcale, ponieważ promienie świetlne padają na nasz obszar geograficzny pod nieodpowiednim kątem.

 

Niedobór witaminy D – co na to medycyna?

Badania epidemiologiczne wykazują, że aż do 90% Polaków cierpi na niedobór witaminy D. Warto pamiętać, że jej niedostateczna podaż jest bardzo groźna dla naszego organizmu, ponieważ witamina D pełni szereg istotnych funkcji. Przede wszystkim uczestniczy we wchłanianiu wapnia, metabolizmie tkanki kostnej i zapobiega próchnicy. Dodatkowo pełni ważną rolę w regulacji układu nerwowego, a jej suplementacja pomaga w walce z depresją – w badaniach odnotowano redukcję objawów depresyjnych po zwiększeniu jej spożycia.

Niedobór witaminy D u dzieci jest przyczyną krzywicy, natomiast u dorosłych powoduje rozmiękanie kości. Nie powinno się jednak przesadzać, gdyż nadmiar witaminy D może doprowadzić do porowatości i złamań kości. Przed rozpoczęciem suplementacji należy zapytać o odpowiednią dawkę dobową farmaceuty lub lekarza pierwszego kontaktu. Najlepszą opcją będzie uprzednie badanie krwi pod kątem poziomu pochodnej witaminy D – 25(OH)D, zwanej też kalcydiolem. Za dolną granicę normy przyjmuje się 50 nmol/l.

 

 

W sprzedaży dostępne są witaminy D2 (ergokalcyferol) i D3 (cholekalcyferol), a różnią się budową łańcucha bocznego. Pierwsza z nich naturalnie występuje w pokarmach roślinnych i drożdżach, natomiast druga w pokarmach pochodzenia zwierzęcego. W Polsce stosuje się głównie cholekalcyferol lub preparaty złożone zawierające cholekalcyferol z wapniem lub witaminą K, natomiast ergokalcyferol jest popularnym suplementem m.in. w Stanach Zjednoczonych.

Witaminę D znajdziemy w pokarmach w formie prowitaminy rozpuszczalnej w tłuszczach. Oznacza to, że są one niezbędne do prawidłowego jej wchłaniania w jelitach. Bogate źródła witaminy D to:
– tran,
– nabiał,
– ryby (węgorz, śledź, łosoś),
– jaja
– oraz niektóre grzyby.

W Polsce wiele margaryn jest wzbogacanych o witaminy A i D, ale nie są one dobrym wyborem z uwagi na zawartość szkodliwych tłuszczy trans.

Dostarczanie witaminy D z pokarmem nie pokryje całego zapotrzebowania. Aby tak się stało, musielibyśmy spożywać kilkadziesiąt litrów mleka lub kilkanaście jaj dziennie, dlatego w ponure jesienne i zimowe dni pamiętajmy o suplementacji. Nie bez powodu o witaminie D mówi się „słońce w kapsułce”.

Wybraliśmy dla Was najlepsze preparaty
do suplementacji witaminy D (KLIK!)

 

Podsumowanie:

• Aż do 90% Polaków cierpi na niedobór witaminy D.
• Witamina D pełni szereg istotnych funkcji, zarówno u dorosłych, jak i u dzieci. Jej niedobory skutkują osłabieniem struktury kośćca oraz pracy układu nerwowego.
• Suplementację witaminy D można prowadzić poprzez zwiększenie podaży jej naturalnych źródeł (tran, nabiał, ryby, jaja oraz niektóre grzyby) oraz zażywanie preparatów aptecznych.

 


Katarzyna Kożańczuk   

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Porada on-line

Nasi farmaceuci odpowiedzą Ci w ciągu 24 h. Proszę zostawić wiadomość.